Alla inlägg under september 2008

Av Therese Franzén - 29 september 2008 19:00

Måste ju bara visa vilket fint halsband vår älskade skrutt gjort hos Sivan och Gunneli, med bara lite hjälp förstås.....


Kramis

Av Therese Franzén - 29 september 2008 18:22

God kväll!

Börjar ju bli riktigt duktig på att uppdatera den här bloggen :-).

I lördags fick jag sovmorgon och Mathias och Elin for till Maxi och storhandlade. När de kom hem hade de köpt jättefina rosor till en lite småtrött mamma. Fick en liten tår i ögat...


Idag är det ny vecka och helgen har varit rätt lugn trots envist magont. Det började egentligen redan i tisdags med kramp i magen men det blev mycket bättre. Sen kom det tillbaka i fredags morse och hade ont hela dagen och hade svårt att äta. Kände att det var en speciell punkt som gjorde väldigt ont och jag blev självklart rädd att något var galet med lillfis. Ringde i alla fall till både Sjukvårdsrådgivningen och förlossningen på lördag morgon och fick, efter en del övertalning, komma upp till förlossningen. Mathias, som hade en innebandymatch fick snällt vända i omklädningsrummet men det är klart han också ville följa med.

Det togs diverse prover och gjordes en del undersökningar men inget kunde hittas. Förklaras med att det förmodligen är en graviditetskrämpa som inte går att förklara. Får nöja mig med det...

Vi fick höra lillfis hjärtljud för första gången och det var fantastiskt.

Elin tyckte inte att det var speciellt trevligt på sjukhuset. Blev orolig när hon såg mamma ligga i sängen med diverse band och grejor runt magen.

Vi var på MVC för 25-veckorskontroll idag och det visade sig att blodvärdet gått ner från 121 (15 veckor sen) till 103 i lördags och 101 idag så det var bara att handla järntabletter och äta mycket linfrön :-).

Inte undra på att man varit rätt trött och allmänt loj sista tiden.

Elin var under tiden på farmors jobb och det var en höjdare. Tack för hjälpen!


Igår blev vi hembjudna till Henke och Lotta på söndagslunch ute i fina höstvädret. Korv på grillen stod på menyn. Mums!

Elin hade helkul i några timmar och det var svårt att få henne helt frivilligt att åka med hem.

Väl hemma sov hon i nästan två timmar och somnade gott i vanlig tid på kvällen.

Trött? Näe....


Pappsen fyllde 56 i lördags och vi firade honom i fredag. Fick god smörgåstårta från Hemköp i Ryd (rekommenderas) och äppelpaj. Kunde dock inte njuta speciellt mycket av maten men det var mycket trevligt ändå.


Nu är det dags att ta hand om en nyduschad dotter.

Kram från mig och lillfis.


Dagens :-): Gott med romerska bågar. Tack Elin...

Dagens :-(: kan man få sova en hel natt utan att det gör ont någonstans?!!


Av Therese Franzén - 26 september 2008 07:58

I natt har Elin haft stora problem med magen. Det började redan igår kväll då vi märkte att hon var extremt hård i magen. Ska jag vara detaljerad så kan jag säga att det som skulle ut bara ville komma halvvägs vilket betyder rätt mycket smärta för lilla Elin. Det slutade med att vi fick "trycka" in det igen och spä på med katrinplommon.

23.30 i natt började det igen. Elin försökte i en timme och till slut lyckades hon. Men vad hon kämpade och grät där inne på det kalla badrumsgolvet.

Vi fick inte röra eller hjälpa henne, bara smeka henne på ryggen.

Så hjälplös jag kände mig....

Efter att allt ordnat upp sig tittade vi lite på roliga djur på tv och till slut somnade Elin på min mage och då började lillfis att buffa. Bara det var en fantastisk känsla efter allt. Så en hand på min älskade dotter och en hand på min lillfis och där låg vi en lång stund, mina två barn och jag....


Elin och Mathias är hemma, i alla fall på förmiddagen. Vi får se hur läget ser ut om ett tag. Magen måste det bli ordning på.


Annars är allt som vanligt. Fredagar är ju bästa dagen på hela veckan. Skön stämmning på jobbet, härligt att komma hem till familjen (idag blir det dock firande av pappa i Lambohov) och vetskap om att man har en skön helg framför sig.


Så njut av dagen och krama om era nära och kära.

Kramis från mig och lillfis.


Dagens :-): fredag....

Dagens :-(: ingen rolig natt för vår lilla Skrutt.....

Av Therese Franzén - 24 september 2008 08:44

God morgon i stugorna!

Jag vet, är förskräckligt dålig på att skriva i bloggen men jag har verkligen inte haft lust och ork.

Orken tryter varje dag. Tror nog att jag behöver lite järntabletter men får hålla mig till på måndag då det är dags för ett MVC-besök.

Lillfis i magen mår väl. Är i v. 24 just nu. Sparkar och buffar en hel del. Känner mig fortfarande ganska smidig förutom när man ska böja sig i de minst bekväma ställningarna eller när Elin promt vill busa riktigt ordentligt. Tur man har en karl i huset!

Elin tycker att det ska bli skoj med bebis, i alla fall från och till. Ibland är det "inte ha bebis, Elin arg då" och ibland är det puss och kram på magen. Dagsformen styr helt!


Än så länge, peppar, peppar, har vi inte åkt på någon sjuka i familjen. Men man går ju bara och väntar....

Vi hoppas det dröjer läääänge till.


Mathias har varit en riktig hantverkare på sistone. Slammat muren och kaklat badrummet. Nu saknas bara en golv- och vägglist runt dörren så är allt "helt". Vi är dock inte överens om färgen på dörrlisten. Jag vill har vit och Mathias vill ha ek. Får se vem som drar det längsta strået...


Onsdag till fredag i förra veckan var Östersundskollegorna nere och hälsade på oss på jobbet. Vi hade det riktigt trevligt och de var häpna över det välplanerade programmet. (Får väl ta på mig den äran :-))

Vi hade rundvandring på Garnisonen, åkte med S:t Ragnhild på Göra Kanal och åt den mest gudomliga förrätt någonsin, en helt vanlig Skagentoast, checkade in på Söderköpings brunn där vi stannade två nätter, hade lite konferens och sen fick vi ganska mycket fritid att gå på spa eller vad man nu ville. Fredagen spenderades i Gamla Linköping och på Mjellerumsgården. Det blev mycket mat ska jag säga.

Våra chefer var rätt generösa och erbjöd oss en spabehandling för max 500 kr och det tackade man ju inte nej till. Tråkigt och typiskt nog så var allt fullbokat så det bidde inget.


Nä, dags o jobba.

Kram från mig och lillfis.


Dagens :-): längtar efter min familj...

Dagens :-(: dimmigt ute och lite orkeslös...

Av Therese Franzén - 11 september 2008 16:11

Efter exakt en månads heltidsarbete känner sig denna gravida kvinna lite sliten. (Hur ska detta sluta? Jag har ju 17 veckor kvar). Ska ju inte klaga då jag är "pappersvändare", som min älskade sambo uttryckte sig :-). Men det går inte att komma ifrån att graviditetshormonerna spelar en några spratt ibland. Man brukar ju vanligtvis inte börja gråta för en oupplockade fleccetröja på golvet. Men det är dagens sanning att man kan inte alltid styra över dessa hormoner även fast de skrämmer en hel del.

Kvällarna går åt till plock och tvätt och sen blir det tidig läggdags. Tur att Elin är lättsövd och och vanligtvis som som en stock nätterna igenom.


Lillfis bökar om där inne i magen och det känns härligt. Läste att från v. 22 så räknas det man har i magen som ett barn och inte som ett foster. Jag går in i v. 23 imorgon och skulle bebisen, som vi abolut inte vill, födas nu så finns det en liten chans att den skulle klara sig.

Tänk så ofattbart. Man kan göra abort fram till v. 21 eller 22 men bebisen räknas som livduglig från v. 23.


Stackars pappa Thomas som har åkt på bältros av alla sjukdomar. Han har så ont i benet att han knappt kan gå. Men nu har han fått penicillin och det borde ju bli bättre inom några dagar. Men något roligt kan ju också hända och mamma fick goda nyheter hos ögonläkaren idag. Trycket på ögonen har gått ner en hel del och det så mycket bra ut.

"Jag hade kunnat krama den gamle doktorn" sa mamma.

Sen konstaterade hon att han måste varit nära pensionsåldern och tillade att han såg nog ut att vara närmare 80. (Hon tänkte väl efter och insåg att hon själv inte har så långt till pension, haha :-))


Imorgon ska vi på middag hos Micke och Malin. Det ska bli trevligt. Elin kommer köra hårt hela kvällen då hon avgudar sina kusiner. Resten av helgen blir nog lugn med lite pyssel hemmavid. Ska nog göra höstens första potatisgratäng på lördag. Det suger i "potatisgratäng-tarmen".


Några kräftor har vi inte intagit än så länge ska tilläggas. Måste nog åka till Fiskhandlar´n och inhandla ett kilo svindyra vätternkräftor. Inte tänker jag köpa äckliga, små turkiska amöbor, uvaligen!!!


På jobbet håller jag just nu på med förberedelser inför annonsering av min tjänst. Insåg att det är inte speciellt långt kvar till hemgång, v. 51, och vägen till en anställning är ju rätt lång. Det positiva är att vi kommer att anställa en vikarie och inte hyra in någon. Tack och lov!


Måste ju berätta om en liten flicka vid namn Moa som länge har kämpat mot cancer. Har följt henne i hennes blogg och hoppas innerligt att står sig stark. Allt annat får så lite betydelse när man läser om hennes kamp... Tänk så bra vi har det. Vi ska bara veta så många barn och vuxna som dagligen kämpar där ute!  http://moahenriksson.blogg.se/


Nähä, dags att återgå!

Kram från mig och lillfis!


Dagens :-): Ska bli gott med Ugnstekt falukorv och potatismos

Dagens :-(: Kan jag få bli lite piggare, tack?


Av Therese Franzén - 2 september 2008 10:22

I helgen bar det av till Stockholm för en weekend på tu man hand för Mathias och mig. Hela veckan innan vi skulle åka ville jag hemskt gärna ta med mig Elin. Vi har ju åkt bort en del förut och det har aldrig varit så hjärtslitande som denna gång men när vi väl kom iväg så gick det bra och vi hade en toppenhelg. Mathias hade samma känslor men de gick över de också.

Så vi räkfrossade, spelade biljard och Fyra i rad, gick på Gröna Lund med Ted och Annika och strosade på stan. Men någon shopping blev det inte men det kommer fler chanser.

När vi kom hem var det så skönt att se lillstumpan och hon blev hur glad som helst.

Elin har haft det kanonbra hos farmor och farfar. Busat, varit på stan, ätit bra och vaknat tidigt.


Lillfisen mår hur bra som helst. Det sparkar och buffar ganska mycket nu, speciellt om kvällarna. Igår kväll hade vi ett "moment", Lillfisen och jag, med massor av buffar. När blivande tvåbarnspappan kom och skulle lägga handen på magen då blev det stilla. Kom ihåg att det var samma visa med Elin i början men det kommer ju fler gånger.

Elin pratade med sin lillasyster/bror igår genom magen. Hej bebisen! Mathias frågade var bebisen kommer ut, då pekade hon på naveln.

Imorse, hos Sivan, frågade jag Elin var det är för sort i magen. Hon svarade pojke och jag frågade vad den ska heta. "Lillebror" svarade hon då.

Det kanske får bli ett mellannamn om det blir en pojke!!!


Nä, jobbet kallar.

Kram på er


Dagens :-): gillar buffarna...

Dagens :-(: har för få mammabyxor

Ovido - Quiz & Flashcards