Alla inlägg under februari 2009

Av Therese Franzén - 19 februari 2009 11:44

Då har vi sjuka i familjen igen eller haft i alla fall.

I måndags kväll åkte jag på de ökända och fruktade vinterkräksjukan. Hela natten sprang jag mellan toaletten och sängen för att däremellan byta blöjor och amma. Rena parodin egentligen!

Än så länge har ingen annan i familjen drabbats men jag vågar inte ta ut något i förskott. Jag vet ju inte ens vart jag blivit smittad!

Februari är verkligen ingen rolig månad. Minns att vi var sjuka i stort sett hela februari förra året med men detta år är ju lite speciellt då man har ett litet knyte här hemma också.

I tisdags tog snälla mormor hand om Elin och de hade en mysig dag med pulkaåkning och mys.

Nåväl, frisk är jag ju nu om dock rätt så matt. Jag hoppas verkligen att det är slut nu. SNÄLLA, SNÄLLA!!!


Något roligt ska väl detta inlägg också handla om.

På Alla hjärtans dag överraskade Mathias oss med att ta med oss på restaurang tillsammans med farmor och farfar. Mycket mysigt!

Tack,snälla ni, för en välbehövlig utflykt från hemmet och en mysig kväll!


Kram från oss.


Dagens :-):

att man frisknat till

att snön fortfarande ligger kvar

att det är vinterkallt ute


Dagens :-(:

börjar tycka att februari inte är någon rolig månad

Av Therese Franzén - 13 februari 2009 10:01

Då har vår lilla Alva blivit 4 veckor och har redan åkt på sin allra första förkylning. Och det är ingen dålig förkylning. Ögat rinner, snuva och kraftig hosta. Hon kräks upp slem och verkar må allmänt dåligt. Vi har varit på VC och fick remiss till Barnjouren men så länge hon äter och inte verkar ha svårt med andningen så gör man inget. Men man känner sig verkligen maktlös. Bara att avvakta....

Natten som varit har Alva haft det kämpigt med hostan men hon verkar fortfarande vilja ha mat och det är jag tacksam över.
Även storasyster blev sjuk igen fast med kräkningar men vi tror inte att det är kräksjukan utan något hon fått i sig. Hon kräktes 3 gånger på 10 timmar och åt däremellan. Ingen av oss andra har åkt på något liknande.


Utanför fönstret ligger det snö och vi har haft vinter hela veckan i stort sett ochdet verkar som om det ska vara kallt ett tag. Roligt för alla sportlovsfirare!

Vi ska snart göra oss i ordning för en tur utomhus. Elin vill åka pulkan så jag ska väl klämma in mig i ett par skidbyxor, får väl ta Mathias som är spruckna och ingensydda med helt fel färg på tråden :-)!


Kram från oss


Dagens :-): snö...

Dagens :-(: Inte roligt med sjuka barn...

Av Therese Franzén - 8 februari 2009 18:44

Våra två underverk

- lika gamla fast det översta är taget 20 mars 2006

och det andra 16 januari 2009.


Veckan som gått och präglats av Elins förkylning. Mycket feber, väldigt förkyld och hostig men hyggligt pigg emellanåt. Vilket betyder rastlös Elin!

Och rastlös familj!

Vad gör man när man suttit inne i flera dagar och man inte riktigt räcker till som lekkamrat?

Ja, inte är det lätt!

Känns skönt att det är måndag i morgon och dags att göra ännu ett försök att få iväg Elin till Sivan. Det har varit lite svårt då hon hellre vill vara hemma med oss. Men nu i helgen har hon pratat en del om Sivan och det känns skönt. Tror också att det blir annorlunda när inte Mathias är hemma.

Vi försöker att förstå hur jobbigt allt detta nya är för henne men jag tror nog inte att vi har en susning egenligen!!!

Men allt har sin tid och snart är Alva hennes vardag som hon alltid trott att den varit.


Alva mår prima och växer så det knakar. 3650 g vid 2,5 veckas ålder. Får se hur det ser ut på tisdag då nästa koll är.

Jag känner att jag hela tiden jämför med Elin och ibland känns det som om Elin hamnar i "dålig dager" eftersom hon var lite "besvärligare" (hittade inget bättre ord) som bebis, i alla fall som det ser ut nu. Men det betyder ju inte att jag inte gillade bebistiden med Elin, tvärtom, den tiden var ju helt underbar! Men det känns så när jag pratar med folk och sedan tänker på vad jag sagt.
Men så är det ju ofta, att det blir helt annorlunda med andra barnet.


Under eftermiddagen skulle Marie och Johan kommit hit på en fika och ett Alvakik men vi hoppade det ifall Elin hade kvar några bacilusker i kroppen. Får bli ett kvällsbesök i veckan istället.

Idag har vi varit med farmor och farfar först på ÖB i Skänninge????

Varför åker man till Skänningen och går på ÖB. Inte vet jag men trevlig var det!

Sen for vi hem till dem och åt god lunch och sen blev det våfflor. Vi kom hem för en liten stund sedan och jag hade tänkt att ta fram dammsugaren och moppen. Men det får bli lite plock ikväll och städning i morgon.


Ha det så bra.

Kram från oss!

Ovido - Quiz & Flashcards