Alla inlägg under mars 2008

Av Therese Franzén - 30 mars 2008 10:27

Då har vi tagit ännu ett större kliv mot sommaren - sommartiden infanns sig i natt och det känns skönt.

Igår var det tjejfest och den blev jättelyckad. Sju tjejer var vi. Anna, Lotta, Marie, Nettan, Jenny, Maria och jag - roligt gäng. Vi började vid tre med att basta och sedan tog det ju sin lilla tid innan en bunt tjejer blev klara med både kläder, hår och smink. Kvällen fortsatte med en en kanongod pastasalld gjord av värdinnan her self och vin. Sen fortsatte vi med drinkarna. Mums! Vid elva åkte vi till Harry´s där vi dansade till schlager tills luften gick ur oss alla och vi fick skjuts hem av Nettans Mats. Tack för skjutsen - mycket vänligt! Summa sumarum så var kvällen jätterolig och man mår rätt hyggligt idag faktiskt.

Sen fick vi ju träffa Maries nya dejt. Denne ska hon nog satsa på för det verkar ju vara en kanonkille, måste jag säga! En kille med fötterna på jorden tror jag. Marie hade skrämt upp honom med att vi skulle granska honom från topp till tå men det gick nog rätt bra. Hon fick ju träffa hans kompisar också - det var nog lite pirrigt där också, hihihi!

Idag blir det förmodligen en sväng till Lambohov och hälsa på mina hemvändande föräldrar. De skulle visst vara lite bruna!! Det skulle ju inte skada att ha lite färg på kroppen.


Dagens :-): att man faktiskt inte alls mår dåligt efter partajet

Dagens :-(: söndag....


Puss och kram, trevlig söndag!

Av Therese Franzén - 27 mars 2008 07:44

Hur kan det var klippt omöjligt att somna om flera dagar i rad vid den omänskliga tidpunkten 04.00?

Det har i alla fall hänt mig. Fy, så trött jag är. Elin vaknar då och vill promt dricka välling. Det brukar ju inte vara några problem men jag har inte kunnat somnat om. Inte skojigt! Och det är jag som tar nätterna nu, har vi gemensamt bestämt. Elin blir lite arg när pappa kommer in på nätterna så vi har beslutat att köra så här ett tag. Det är visst bara mamma som duger på nätterna. Men det lär väl ändras.

Det har egentligen inte hänt så mycket. Det är ju rutiner på vardagarna så det blir väl inga stora utsvävningar.

Vi har i alla fall bjudit in grannarna Sara och Marcus på middag i april. Så roligt att få bra kontakt med de närmsta. Hoppas att det håller i sig. Vi var där och fikade för ett par veckor sedan. De har ju en liten kille på 6 månader som Elin blev förstjust i. Men hon var också ganska bufflig och ville bara vara väldigt nära och gå precis där han låg. Såg ju tendenser till lite svartsjuka där och man förstår hur familjer med två barn har det i början.


På lördag är det tjejfest!

Det var ju inte igår direkt. Vi ska träffas tidigt hos Anna och sen ska vi bubbla och basta. Dricka massor av gott och bara må bra. Sen blir det utgång till välkända Harry´s (det finns inget alternativ i denna stad om man vill höra schlager) och lite shake på det lilla dansgolvet. Skoj, skoj!


Snart är det dags för en Stockholms-30-års-tripp med kompisarna. Det ska bli jätteskoj! Det är ju lite hemligt vad vi ska hitta på i Stockholm men jag hoppas att  det blir bra och att alla får en skojig tripp. Tjooohoo Stockholm here we come!


Puss och kram till alla.


Dagens :-): Strålande vårvinterdag! Skulle vara perfekt med en skidsemester nu.

Dagens :-(: Trött!!!

Av Therese Franzén - 25 mars 2008 08:05

Då har påsken dundrat förbi, Elin blev 2 år och snön faller fortfarande. Mamma och pappa åkte utomlands i precis rätt tid. Vintern kom otroligt sent i år men inget förvånas man över längre vad gäller vädret.


Skruttfia fyllde ju 2 år i torsdags och i fredags var det storkalas med släkten på besök. Det blev tårta och många fina presenter. Ny säng, trehjuling, kläder, skor, leksaker, filmer. Ja, det var verkligen för mycket presenter men glad blev hon i alla fall och tårta gillar hon skarpt.

När man frågar hur många år hon fyllt så säger hon "tå" och visar upp tummen och pekfingret.


Elin har en rätt gosig period nu. Kommer springades och säger "pussa, kjama, mamma (eller pappa)". Hon säger oxå "om, mamma" och "äska mig". Alltså att hon tycker om oss. Det värmer så gott i hjärtat och man blir verkligen tårögd.


Påskhelgen försvann fort som attan. Lördagen spenderades först på Fridsbergsgatan och sen hos Anna och Rille. Mätt var man efter den dagen och lite yrslig av allt vin men så trevligt det är med middagar. elin hade röjt hela dagen med både Ellen och Ebba och Ludde och Erik. Somnade vid halv tio och sov till åtta. Skönt för oss alla!


Mamma och pappa åkte till Spanien i lördags. Skönt för dem att se solen och slippa bylsa på sig en massa kläder för att gå ut. Hoppas ni har det skönt i värmen!


Jag är dålig i lägga in bilder men ska göra ett försök någon gång denna vecka.


Ha en bra dag.

Kram från mig.

Av Therese Franzén - 18 mars 2008 07:46

God morgon i snöyran!

Jag hade precis förlikat mig med att vi skulle bli utan en kall gnistrande vinter i år och tyckte det var underbart när vårsolen och tulpanknopparna tittade fram. Men så kom den där hemska blötsnön och alla bilister i den här stan - förutom några vackra undantag -  kan ju inte köra bil när det kommer lite snö. Det är skygglappar för ögonen och sen kör man bara. Blev ju rätt frustrerade när jag skulle hela vägen från Hackefors till Tornby och det tog 30 minuter!!!!!


Nog om det!

Förra veckan försvann fortare än någonsin. 3 dagar på jobbet och 2 på kurs i Stockholm. Nu ska jag bli bra i personaladministration! Det var väldigt intressant och roligt men rätt svårt att tyda alla lagar med paragrafer både kors och tvärs. Men man lärs sig väl.


Elin blev sjuk igen i helgen! Har varit snorig och inte sig själv på flera dagar. Sen kräktes hon både lördag och söndag kväll. Inte magsjuka utan hon var pigg och ok efter kräkningarna och åt om än lite dagen efter. Fick höra att barn kan kräkas av andra orsaker än magsjuka tex. öroninflammation och halsont. I natt har hon varit ok och det känns skönt. Mathias och Elin är hemma idag också.

Annars har hon en härlig trotsperiod just nu. Ska testa oss på allt. I morse vaknade hon 5.15 och ville kolla på Dorafilmen. Då sa mamma och pappa nej och Elin blev så arg. Grät och skrek om vartannat. Så där satt jag i ett mörkt tv-rum med en skrikande 2-åring. Inte skojigt men det går ju över så småningom. Det slutade med välling och läsning i boken Totte går till doktorn.


På torsdag är det en stor dag. Vår härliga skrutt fyller hela 2 år. Så på fredag är det släktkalas. Då lär hon mysa! Återkommer om det!


I helgen började vår nya vardagsrumstid. Äntligen känns vårt hem skapligt helt! Ny soffa, fåtölj, mattor, tavla, kuddar - you name it! Kostar ju lite men det var det helt klart värt! Nu fattas bara en fin matsalsmöbel, en ekhylla, matta och några fler tavlor. Formodligen kommer väggen i vardagsrummet att få en ny färg på torsdag också. Tjoohoooo!!!


Jag måste ju kommetera Melodifestivalen!

Det var länge sen jag tyckte att så många bidrag faktiskt kunde vinna den här tävlingen men Perelli var ju riktigt bra. Hade ju hoppats på både Sanna Nielsen och Bengtzing men sen började BWO´s låt också bli bra. Christer Sjögren kanske skulle ha avstått från att vara med i år. Det var väl lite väl kitchigt och pinsamt. Men han kanske blir en ny symfoni - en sån låt som var urdålig men som alla kommer ihåg.

I år ska jag inte sitta på någon tysk bar och titta på Eurovision - med ingen volym. I år ska det var ordentligt. Bra volym och stor tv!

Heja Perelli!


Ja, det var väl allt.

Nu är det dags att jobba.

Kram på er.

Av Therese Franzén - 9 mars 2008 19:20

God kväll!

Helgen har varit lugn fast med en del aktiviteter ändå. Elin fick busa och titta på Dora tillsammans med kusinerna Ellen och Ebba i fredags. Igår var Elin i lekparken två gånger och sen var det bus den kvällen också med Theo och Anton. Vi hade väldigt skoj åt Theo och Elin som röjde gärnet i badkaret. Studsade upp och ner, Elin försökte pussa och krama utan större framgång och sen var det ju inte populärt att ta upp henne ur "tora bajlan" (stora baljan). Lite skillnad att bada i ett badkar än i en liten Ikea-balja. Elin somnade inte förrän vid halv tio. Hon tycker visst inte att man ska sova när man är bortbjuden. Så vi hade ju några förhoppningar på att hon skulle sova en stund i morse men halv sju i morse ville hon se på Dora. Hoppas, hoppas att ändrade sovrutiner på dagarna kan ändra på dessa tidiga mornar.

Vi kikade på Andra chansen och ännu en gång så fick Androla ge sig. Undra om Carola själv tippat det. Såg inte riktigt så ut med tanke på hennes reaktion. Själv att jag gärnat sett Ola i Globen men chi fick jag. Låten växer för varje gång men nu tror jag helt klart att det blir damer i topp på lördag. Tippar Perelli, Sanna Nielsen och Nordman men hoppas Nielsen/Perelli och en glad Bentzing topp tre.


Nattdags för skrutten.


20.07 tillbaka! 

Nattning färdig och disken klar!

Idag var mamma och jag på Ikea och strosade. Lilla mor som också varit magsjuk liksom pappa så nu har det väl gått laget runt. Magen var visst inte helt ok än - på någon av oss. Den där skagenröran var visst lite för fet, eller hur mamma?

Vi fick båda ont i magen och trodde nog att magarna kunde ta emot en majonässtinn röra men ajaj. Mor hade nog lite värre.

Nåväl! Vi åkte runt till lite heminredningbutiker och kollade snygga saker till vardagsrummet. Det finns ju såååå mycket snyggt. Får se hur det blir tll slut.


Kram och trevlig vecka.

Av Therese Franzén - 6 mars 2008 18:39

Nu har vi äntligen kommit hem till lugnet och snutten och tutten. Efter en fartfylld dag hos Sivan så åkte vi direkt till stan för att träffa Föräldragruppen eller i alla fall delar av den. Det var jättekul att se de små. Så de har växt. Tydligen så är det inte bara vår lilla skrutt som växer :-). De lekte och stod i precis som om de var bästa kompisar.

Sen blev det en kik in på Hennes och jag gick ju därifrån med en kasse också naturligtvis. Denna gång blev det sommarkläder! till Elin. Jättefina trekvarts byxor i jeans, så tuffa. Och sen blev det linnen och ett par andra trekvarts byxor. Så nu får sommaren komma!!! Jag lägga in några bilder på tuffingkläderna här snart.

Helgen närmar sig och det känns skönt. Det har varit ganska mycket på jobbet i veckan så det ska bli skönt att vila hjärnan lite. I morgon kommer Micke och Malin hit med kusinerna så då lär det bli busa av. På lördag ska Mathias hålla på i trädgården lite och på kvällen ska vi till Tallboda. söndag kommer Marie förbi. Fullt upp med andra ord.

Nu ska jag läsa för skrutten.


Kram på er.

Av Therese Franzén - 3 mars 2008 06:14

Kom ju på att det här bloggandet började ju bra. I sort sett i alla inlägg så nämns den där kräksjukan. Tydligen det här inlägget också! Men sjukan var ju långdragen också.

Får hoppas att blir lite kul saker att blogga om också.


Trevlig dag!

Av Therese Franzén - 3 mars 2008 05:51

Helgen var visst slut och jag vaknade med att vänster sida av nacke, axel och arm var lite bortdomnat och gör hiskeligt ont. Vet inte vad jag gjort men det går väl över.

Helgen har varit lugn och behaglig. Det blev inget Antonkalas för vår skull då Elin kräktes och hade diarée i torsdags kväll och fredag morgon, IGEN. Det var garanterat ingen magsjuka den här gången då hon hela tiden var pigg och åt bra under fredagen. Det var säkert fullkornsvällingen som vi precis börjat med igen. Så tillbaka till majsvälling och vi började med Sempers magdroppar. Så nu verkar hon var sitt vanliga jag igen då hon till och med kom och bad om mat igår kväll. Hon har blivit rätt tunn får lilla skrutt men får hoppas att hon äter upp sig snart. Ställde henne på vågen i lördags, 11 kg, det är ju inte så mycket för en 2-åring.

Så eftersom kalasbesöket uteblev åkte Elin och jag till Ikanohuset och provade vårskor, Elin provade ALLA gummistövlar som fanns. Det var ju så fina färger! Inga skor blev det och inte heller någon madrass som jag skulle köpa till Elins nya säng. Glömde ju betala så när jag kom med min lapp till IKEA-lagret på den bokade madrassen så frågade han efter kvittot. Kände mig lite dum men får handla den en annan dag istället. Elin var ju inte så pigg på att gå in på IKEA igen. Ville ju bara sova.

På eftermiddagen så åkte vi till Fridsbergsgatan och åt middag, kollade på Melodufestivalen och sen sov vi över. Söndagen spenderades delvis i geggiga Vallaskogen men det var visst en som tyckte det var jätteskojigt med vattenpölar. Igår kväll var jag så trött, igen, så det blev tidig läggdags.

Måste ju berätta att Elin berättade om hela sin dag hos farmor och farfar idag. Hon är så duktig på att prata och vill prata. Ibland får hon så bråttom att hon inte riktigt får fram det hon vill säga men oftast går det så bra. Härliga unge!

Idag skulle mamma och jag gått på bio och sett Himelens hjärta men pappa åkte på magsjuka i lördags så hon ville inte riskera att smitta hos igen. Vilken omtänksam mamma man har! Så det får bli en annan gång.

I morgon ska jag klippa mig. Så skönt att bli av med det här burret!


Nä, nu ska jag ta burret och ställa mig i duschen. Ny jobbdag väntar!

Kramisar

Ovido - Quiz & Flashcards